Vormsel

Het sacra­ment van het vormsel is de bevesti­ging van de doop en vormt samen met de doop en de eerste communie de drie zo­ge­naamde initiatie­sa­cra­menten, waardoor iemand vol­waar­dig lid van de Rooms-Katho­liek Kerk wordt. Het vormsel bekrach­tigt en ontvouwt de Geest die bij de doop al werd meege­ge­ven. De vor­me­ling zegt als het ware ‘ja’ tegen de weg waarop zijn ouders hem of haar hebben geplaatst.

Het vormsel is niet aan een leef­tijd verbon­den, maar wordt in het alge­meen toege­diend aan jon­ge­ren die op een leef­tijd zijn geko­men, waarop ze al meer voor zich­zelf kunnen spreken en zelf een stuk verant­woor­de­lijk­heid op zich kunnen nemen. Daarom wor­den met name aan leer­lin­gen in groep 8 van de basis­school de moge­lijk­heid gebo­den om het vormsel te ont­van­gen.

De vormsel­vie­ring is op zaterdag 25 januari 2025 om 19.00 uur in de Onze Lieve Vrouwekerk. Meer in­for­ma­tie via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vormsel